Idrætsforeningerne holder pause, men danskerne holder sig stadig i gang. Solotræning i naturen, hjemmetræning på app og digital holdtræning i foreningen er nogle af løsningerne

Flere end 2,2 millioner medlemmer af DGI og Danmarks Idrætsforbunds (DIF) idrætsforeninger har fået en ufrivillig pause, mens coronaen hærger. Mens vi venter på, at landets boldbaner og idrætshaller igen myldrer med glade ansigter i alle aldre, så holder danskerne sig i gang på andre måder.

I Bevæg dig for livet-samarbejdet mellem DGI, DIF, TrygFonden og Nordea-fonden mærker man blandt andet stor efterspørgsel på hjemmetræning.

- Der er et stort ønske om at holde sig i gang, nu hvor foreningerne og fællesskaberne er sat på pause. Men det skal være meget konkret og let at gå til, hvis det skal passes mellem hjemmearbejde, børnepasning og andet praktik. Vores hjemmetræningsapp bliver hentet seks-syv gange oftere end den plejer, og der er stor interesse for hjemmetræningsvideoer på de sociale medier, siger Maja Holm, der er adfærdskonsulent i Bevæg dig for livet, i en pressemeddelelse.

Bevæg dig for livets ”Træn Selv”-app er blevet hentet 2649 gange de seneste to uger, svarende til over 150 om dagen. Normalt bliver den hentet 20-30 gange om dagen.

Savner fællesskabet

Også i foreningerne mærker de det store afsavn til fysisk aktivitet og de stærke fællesskaber. Selvom medlemmerne ikke længere kan troppe fysisk op, så fortsætter mange med at træne sammen på Skype, Microsoft Teams eller via Facebook. Det gælder blandt andet Fodbold Fitness-holdet fra foreningen ORI Frederikssund.

- Det giver følelsen af at træne sammen, selvom vi er hver for sig. Jeg forsøger også bevidst at tale direkte til deltagerne, når jeg kan se, at de er på. Det var lidt grænseoverskridende første gang, men jeg har fået så mange svedige billeder og gode kommentarer tilbage, der gør, at jeg har lyst til at blive ved, siger Michelle Larsen, der er træner for holdet og står for træningsøvelserne på Facebook.

Der har været op til 19 spillere med live til træning, der varer omkring halvanden time i alt. Faktisk er det så populært, at de har udvidet fra den ene normale træning tirsdag til flere gange om ugen.

- Vi er 40 medlemmer på holdet, og stort set alle får gennemført øvelserne enten live eller efterfølgende. Jeg har godt drillet dem med, at jeg håber, de kommer tilbage i endnu bedre form end før, siger Michelle Larsen.

Du kan hente gratis inspiration til hjemmetræningen på hjemmesiden https://www.bevaegdigforlivet.dk/alt-taeller/oevelser-paa-stuegulvet

Udover hjemmetræning vælger mange danskere at træne videre i naturen, hvor der fortsat er åbent for blandt andet løb og cykling.

Gode råd når du færdes udendørs

Hold afstand og undgå fysisk kontakt

Begræns antallet af personer, I går sammen. Gå enten alene eller med nogle få af dine nærmeste

Sørg for god håndhygiejne før, under og efter turen

Nys eller host i et engangslommetørklæde eller i ærmet ved albuebøjningen

Hvis du er sløj – så bliv hjemme

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...