Kaptajn Zeeberg fortæller om nye planer på generalforsamlingen i Turisthus Nord 25. august

Direktøren for turistforeningen Turisthus Nord, René Zeeberg holder af at sejle i sejlbåd, og derfor kan man rette sige, at han har rebet sejlene, sat kursen og sammen med sine medarbejdere nu er i fuld gang med at markedsføre og planlægge sensommeren, efteråret, vinteren og kigger også allerede nu mod næste år.

Der skal nemlig hele tiden arbejdes målrettet og koncentreret for at trække gæster til turistforeningens område, der strækker sig fra Voersaa i syd til Skagen i Nord.

- Turisterne kommer ikke af sig selv. Derfor er jeg og alle i turistforeningen utrolig glade for, at der i hele vores område meldes om mange gæster. Vi har aldrig ført lavet så store markedsføringskampagner i Danmark som i år blandt andet i meget tæt samarbejde med en række partnere og sponsorer. Sponsorerne trådte til, da Corona-krisen ramte turisterhvervet som en hammer. Dem skylder vi den største tak.

For få måneder siden var alt meget usikkert også for turisterhvervet, og reelt vidste ingen, om der overhovedet ville komme turister i år. Restauranter, attraktioner, hoteller og meget andet var mere eller mindre lukket ned.

- Det er utrolig dejligt, hvad der så alligevel sker inden for turistområdet. Vi har set rigtig mange gæster fra Danmark og først på det seneste også norske og tyske gæster. Nu er sommeren ved at være forbi, og vi har derfor målrettet markedsføringen mod et mere voksent publikum Danmark, Norge og Tyskland, som kan rejse på alle tidspunkter af året. Vi ser også frem til, at der igen åbnes op for svenske gæster, når situationen tillader det, siger turistdirektør René Zeeberg.

Han erkender at turisterhvervet ikke kan indhente den tabte indtjening i det, han kalder ”det forsømte forår”, men han er meget tilfreds med sommerens forløb af turistsæsonen 2020.

- Det var meget vigtigt med de store markedsføringskampagner og synliggørelsen af byerne blandt andet mod det danske marked. Vi kan se og høre fra medlemmerne, at vi er lykkedes med vores målsætning om at trække børnefamilier og en-dags turister til vores område fra andre steder i det nordjyske. De kommer her og shopper, spiser og besøger kunsthåndværkere, muséer og andre attraktioner samt ikke mindst den enestående natur og de smukke strande i hele vores område.

Ved udgangen af juli og indgangen til sensommeren og eftersæsonen fortsætter turistforeningens markedsføring målrettet mod det danske marked og udvides til flere lande.

- Vi har naturligvis alt forberedt og er begyndt at markedsføre vores område over for de tyske gæster, og vi er klar til at trykke på startknappen, når der åbnes for det svenske marked. Tyskernes ferie er forskudt i forhold til den danske, og vi ved fra en række undersøgelser, at tyskerne gerne vil holde ferie i det trygge og sikre Danmark. De elsker vores strande og natur i øvrigt, og vi kan se på bestillingerne, at rigtig mange tyskere søger nordpå i år.

Turistforeningen har i mange år arbejdet for at gøre turistsæsonen længere og dermed øge omsætningen hos medlemmerne året rundt.

- Arbejdet ser ud til nu for alvor at begynde at give resultater. Hele 32 procent af hotelovernatningerne i kommunen finder sted i vinterhalvårets seks måneder altså næsten hver tredje overnattende gæst. Det arbejde drives blandt andet frem af strategiske helårsevents og attraktioner som er tilgængelige for vores gæster hele året for eksempel helårsåbne museer, attraktioner, sportsevents og naturligvis markedsføringen heraf.

- Vi har i højsæsonen næsten alt udsolgt, og den periode bliver længere, så vi også i august kan se rigtig mange bestillinger. Vi oplever blandt turisterne uden for højsæsonen en voksende målgruppe i lidt ældre gæster, som gerne vil op til os og holde mini-ferier.

-Vi arbejder også på at skabe mange aktiviteter og begivenheder uden for sæsonen med for eksempel Skagen Marathon, den store vinterbade-festival i Skagen, lystfisker-arrangementer i Sæby og så videre, og så har vi jo mange utrolig gode spisesteder og steder med levende musik. Gæsterne kommer jo ikke kun for at få fred og ro, men også for at få nogle gode, aktive oplevelser.

Turistforeningen Turisthus Nords direktør og bestyrelse vil løfte sløret for en lang række nye initiativer og muligheder for medlemmerne, når der holdes generalforsamling på Color Hotel Skagen den 25. august klokken 18.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...