KONTANTER: Nogle kunder har behov for kontanter ved månedskift

Månedsskiftet er for mange ensbetydende med betaling af diverse regninger. Og selvom hovedparten af betalinger i dag klares digitalt, så er der fortsat nogle, som har brug for at få udbetalt kontanter. I Spar Nord i Frederikshavn og Skagen vil dette kunne lade sig gøre, men med en del forholdsregler.

For nogle er behovet for udbetaling af kontanter fortsat en nødvendighed i forbindelse med månedsskiftet til blandt andet betaling af husleje, indkøb og øvrige udgifter. I disse tider kan det dog være vanskeligt at få adgang til kontanter, når en stor del af bankerne har lukket deres afdelinger for fysisk fremmøde. Det fortæller direktør i Spar Nord Bankområde Nord Morten Kock:

- Under normale omstændigheder ville kunderne bare kunne møde op i banken og hæve kontanterne ved vores kasse, men den aktuelle situation betyder, at vi er nødt til at se meget alvorligt på den smitterisiko, der kan være forbundet med fysisk fremmøde i banken, fortæller han og siger videre:

- For vores medarbejderes og kunders sikkerheds skyld har vi derfor valgt at lukke vores lokale banker for fysisk fremmøde efter anbefalinger fra myndighedernes side, men det kan for nogle godt skabe en udfordring her op til månedsskiftet, hvor de skal have udbetalt kontanter.

Selvom hovedparten af danske bankkunder er udstyret med et betalingskort, som de kan bruge til at hæve kontanter i pengeautomater eller i butikker, så er der fortsat nogle kunder, som kommer ned i banken og får udbetalt kontanterne ved kassen. Enten fordi de ikke har et betalingskort, eller fordi de føler sig mere trygge ved at gøre det på den måde.

- Det drejer sig i udgangspunktet om et fåtal af kunderne i banken, men en del af dem er i risikogruppen, og det er derfor vigtigt for os at kunne sikre forsvarlige forhold, så de kan føle sig trygge ved at komme i banken – særligt i disse tider, fortæller Morten Kock.

For kunder i Spar Nord, som har behov for at få udbetalt kontanter ved en kasse i en af de lokale banker, betyder de nuværende sikkerhedsforanstaltninger, at de forud for det fysiske fremmøde skal kontakte banken for at aftale en tid. Spar Nord tillader kun én kunde ad gangen i banken, og det er derfor vigtigt, at kunder kun møder op efter forudgående aftale med den lokale bank. Er der tale om betaling af et girokort, så henvises kunderne til at lægge dem i bankens postkasse med et påført kontonummer.

- Vi har nogle interne procedurer, som vi skal overholde, for at kunne sikre vores medarbejdere og

kunder forsvarlige forhold, og derfor går vi også ud med denne melding, så vi forhåbentlig kan nå ud til de berørte kunder. Samtidig vil vi gerne opfordre til at hjælpe de borgere, som står med udfordringen, med at få kontaktet deres bank, så de kan få aftalt en tid. Dermed undgår vi, at kunder går forgæves eller mangler penge i disse vanskelige tider.

Spar Nord understreger samtidig vigtigheden i fortsat at overholde de gældende anbefalinger om god håndhygiejne, host og nys i albuebøjningen samt ved forkølelse eller andre influenzalignende sygdomme at holde sig hjemme.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...