På trods af mange års oplysning om dækvalg kører hver femte bil i området med vinterdæk om sommeren

SÆBY: At skifte til sommerdæk er et sikkert tegn på forårets komme.

Sådan burde det i hvert fald være, men ifølge dækimportørforeningens halvårlige dækundersøgelse, kører 17 procent af bilerne vest for Storebælt med vinterdæk i sommersæsonen. I Frederikshavn Kommune svarer det til 4.722 biler ud af i alt 27.778 indregistrerede personbiler, viser tal fra Danmarks Statistik.

Indehaveren af autoværkstedet CarPeople Frederikshavn, Ronni Risager, påpeger, at 17 procent med vinterdæk er alt for mange, men han glædes ved, at antallet af halvårlige dækskift øges.

- Bilisterne i Frederikshavn er lige så stille ved at finde ud af, at det ikke er hip som hap, hvorvidt man skifter dæk efter vinteren eller ej. Men at så mange biler i Frederikshavn alligevel kører med vinterdæk om sommeren, er en årsag til bekymring. Én ting er jo at det er dyrt på længere sigt, en anden ting er at det kan være decideret farligt, siger Ronni Risager, der er indehaver af CarPeople Frederikshavn.

Ifølge den erfarne mekaniker er der en række gode argumenter for at skifte til sommerdæk i de kommende uger:

Bremselængden bliver forkortet, hvis bilen har de sæsonrigtige dæk på. Moderne biler har et utal af elektriske bremseassistenter, men hvis dækket ikke har ordentligt fat i underlaget, er de ikke meget bevendt. På en tør vej ved 16 grader øges bremselængden med otte procent, hvis bilen kører med vinterdæk.

Vinterdæk har rigtig godt af at blive skånet i varmen, da de ellers bliver slidt enormt hurtigt. Vinterdæk er lavet af blødere gummi, så det kan bevare sin elasticitet i vinterkulden. I sommervarmen derimod, bliver gummiet for blødt og slides hurtigt. Bruger man vinterdæk hele sommeren over, kan der nemt slides fire millimeter dækmønster af. Det vil i sidste ende betyde, at der oftere skal købes nye vinterdæk.

Brændstofforbruget i personbiler er et brandvarmt politisk emne, og hvis man vil lette sit eget aftryk på miljøet og udlede mindre CO2, er det en god idé at skifte til sommerdæk. De mange lameller og det bløde gummi på et vinterdæk giver en højere rullemodstand, så motoren skal arbejde mere for at holde bilen kørende. Dæktests fra det tyske biltidsskrift auto motor und sport har vist, at vinterdæk gennemsnitligt har 15 procent højere rullemodstand end sommerdæk.

Sikkerhed og svingegenskaber er markant bedre på sommerdæk. Bilen kan lettere skride ud med vinterdæk på i varmen, og en undersøgelse fra den tyske bilorganisation, ADAC, viser, at vinterdæk er mindre stabile i kurver. I bund og grund skal man kun bruge vinterdæk, når der er frost, is, sne, eller sjap på vejene. Under alle andre forhold er sommerdæk bedst.

Helårsdæk er mange bilisters helgardering fordi, at så har de jo det rigtige dæk på hele tiden. Dækkene har dog så stor betydning for sikkerheden og styringen af bilen, at det er vigtigt at skifte hvert halve år og altid have det mest optimale dæk på, og derfor er helårsdæk i virkeligheden altid et kompromis.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...