Inden for de næste 10 år skal grisenes klimaaftryk halveres

SÆBY: Flere end hver femte danske slagtegris ender sine dage i Nordjylland og det er Danish Crown i Sæby, der med godt 2,1 millioner grise og en produktionsvækst på 8,3 procent i forhold til 2017, slagter broderparten.

Nu skal grisene fremover være langt mere bæredygtige end tilfældet er i dag.

Danish Crown vil nemlig opbygge en position som verdens førende producent af bæredygtigt kød ved at halvere klimaaftrykket på et kilo grisekød inden 2030, og i 2050 er det visionen, at hele værdikæden er klimaneutral.

Ifølge klimaforskere verden over repræsenterer kød en af de store udfordringer for jordens velbefindende, klimaet og levevilkårene for de kommende generationer.

Det er en fundamental udfordring for alle kødproducenter.

Det er derfor vil Danish Crown og Danish Crowns ejere – de danske landmænd – nu intensivere indsatsen for at gøre kød mere bæredygtigt.

- Vi tror på, at der vil åbne sig et stort marked for bæredygtigt kød.

- Vi vil vinde det marked og skabe os et brand, som den mest bæredygtige producent af kødbaserede fødevarer.

- Vi har et stærkt udgangspunkt, for på mange parametre er vores danske ejere allerede helt i front, og det skal vi nu bygge videre på, siger Jais Valeur, der er Group CEO i Danish Crown.

I 2030 vil Danish Crown have reduceret udledningen af klimagasser for hvert kilo produceret grisekød med mindst 50 procent set i forhold til 2005.

- Allerede inden udgangen af i år vil 90 procent af de grise, der leveres til Danish Crowns danske slagterier, komme fra en landmand med bæredygtighedscertifikat, og de første 100 er allerede certificeret.

Visionen er, at kød fra Danish Crown i 2050 er produceret klimaneutralt fra jord til bord.

Danish Crown har haft forskere til at beregne og dokumentere udviklingen siden 2005.

- Derfor står det nu klart, at klimapåvirkningen ved produktion af et kilo grisekød er reduceret med 25 procent i perioden fra 2005 til 2016.

- Grisen har uberettiget stået for skud på grund af klimapåvirkningen. Det kommer vi til at ændre på, for set i bakspejlet kunne vi have italesat bæredygtighed allerede fra midten af 00’erne.

- Det kan vi ikke lave om på, men ingen kan tage resultaterne fra os, så nu skal vi have sat et koncept i søen, som både vi og vores kunder kan kommunikere, og forbrugerne kan bakke op om. For i den sidste ende er det forbrugernes valg, der skal drive omstillingen, siger Jais Valeur.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...