Med mormor på eventyr i Kenyas storslåede natur

SÆBY: To forventningsfulde rejsende mødtes 30. november i Aalborg, hvor de tog hul på tre ugers eventyr.

Målet var Kenya, og sammen med sin mormor, Rita Farum, gik 19-årige Anne Farum om bord på et fly. For enden af flyrejsen lå Nairobi Kenya, hvor de to rejsefæller landede efter 16 timer flyrejse.

Og så tog de to hul på eventyret.

- Denne rejse har været længe ventet. Jeg har set utrolig meget frem til at komme ud og få luft under vingerne samtidig med, at jeg fik rig mulighed for at opleve den del af verden, som på sin vis er meget forskellig fra vores, fortæller Anne Farum.

Rejsen har både på det erfaringsmæssige og på det menneskelige plan givet hendes indsigt i, hvordan menneskene lever i Kenya, og hvordan hun selv har reageret på disse både smukke, overraskende og voldsomme indtryk, hun har mødt.

- Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg havde mange fordomme om den kenyanske befolkning, dens levestandard og dens kultur, inden vi tog afsted. Men jeg blev heldigvis meget klogere, og har droppet alle mine fordomme. Hvad jeg mødte på min vej har været utroligt inspirerende, livsbekræftende og tankevækkende. Denne tur har virkelig gjort, at jeg som menneske har udviklet mig, siger Anne Farum.

Rejsen til Kenya var ikke et turistophold - snarere det stik modsatte. I løbet af de tre uger besøgte Anne og Rita Farum lokalbefolkningen - både for at hjælpe, ved at gøre en forskel og for at sætte Danmark på verdenskortet.

Kager, kontanter og tøj

Op til denne rejse havde Anne Farum samlet penge ind igennem flere, forskellige tiltag. Hun havde bl.a. bagt kager og solgt på Sæby Skole og Sæbygårdskolen. Og gennem private donationer havde hun samlet godt 5.000 kroner ind samt 81,3 kilo tøj, sko, legetøj, tasker, skoleartikler og madvarer.

- Tre måneder før rejsen begyndte jeg at skrive rundt til venner, familie, lokale virksomheder og skoler for at høre, om de havde interesse i at støtte mit projekt og mine idéer. Så skylder jeg rigtig mange mennesker stor tak. Jeg mødte kun hjælpsomme og empatiske mennesker på min vej. Det er både jeg og de kenyanske børn, unge og voksne samt organisationerne dernede meget taknemmelige. De steder, vi besøgte, modtog nemlig enten penge, tøj, skoleartikler eller noget spiseligt, siger hun.

Masser af oplevelser

Efter godt og vel 16 timer i fly landede Anne og Rita i hovedstaden Nairobi. Her ventede to overnatninger på et centralt hotel, før turen gik mod byen Rongo nær Kisii.

- Da vi landede i Nairobi, kan jeg tydeligt huske, hvordan varmen gav mig et velkomst-kram, så snart flyets dør blev åbnet. Og selve duften af landet fik mig til at føle mig godt tilpas. Hele min krop længtes efter bare at komme af sted, og bare tanken om, hvad der ventede mig, fik mig helt automatisk til at smile. Det var en helt fantastisk følelse, fortæller en smilende Anne.

På hotellet i Nairobi fik hun hurtigt kontakt med personalet.

- Sjovt nok var jeg ”vældig interessant” netop i Kenya. Personalet gav mig komplimenter for mit lyse hår og tilbød at bære min taske. De ville meget gerne snakke med mig og fortælle om stort og småt, så snart jeg opsøgte dem. Det var meget uvant for mig at tiltrække så meget opmærksomhed. I Danmark vil jeg gå for at være en helt almindelig 19-årig pige, der ikke skiller sig ud fra mængden, men ikke i Kenya. Jeg fik komplimenter, smil og kram, og det er faktisk en god måde at fortælle, hvordan jeg blev mødt af afrikanere. Det var en hel ny identitet, jeg skulle prøve kræfter med, siger Anne Farum.

Så til Kodeks og Rongo

Det blev tid til at forlade Nairobi og rejse med mod Rongo. Det foregik med en otte timers køretur, hvor Anne og Rita fik en personlig chauffør. Vel ankommet til Kodeks nye hotel, Blue Barrel, skulle de tilbringe en uges.

Hér mødte Anne handicappede børn, skoleelever på gymnasieniveau, en børnefamilie med ni børn samt en kok. Alle besøg var på hver sin måde med til at sætte tankerne i gang.

- Besøget hos de handicappede var en øjenåbner. Jeg er selv beriget med en fysisk handicappet kusine, som jeg er lykkelig for, er født i Danmark, med alle de fordele, det giver. Hér tager vi hånd om de svage. Det var ikke tilfældet på samme niveau i dette hjem for handicappede. Men trods deres handicap var deres stolthed og livsglæde ikke til at tage fejl af. På den lokale skole udviste eleverne stor respekt for os, samtidig med at de fnisede genert, hviskede til hinanden og ikke bange for at besvare gæsternes spørgsmål. Men efter nogle danske pebernødder snakkede de løs, smiler Anne.

Hun fik et stort ønske opfyldt, da hun kunne holde et lille, afrikansk barn. Jeg kom heldigvis tæt ind på livet af tre børn på halvandet år.

- Dét må have været Kenyas sødeste og mest charmerende børn, og jeg var meget rørt. De var så kærlige og taknemmelige, og så glade for at få gaver, som børn Efter dette møde fik jeg virkelig øjnene op for, hvor forkælede danske børn kan være, beklager hun.

Kageparty på dansk

Et andet møde var hotellets kok Devis.

- Han var engageret, sympatisk og dedikeret, men desværre havde han ikke de optimale forhold til at udvikle sit talent. Hygiejnen og faciliteterne i køkkenet var bestemt heller ikke særligt tiltalende, selv om maden smagte dejligt.

Efter mit korte visit hos Devis i køkkenet besluttede jeg mig for, at jeg holde et cakeparty på hotellet, hvor Devis og jeg skulle bage dansk kage til hotellets gæster. Så vi bagte banankage, kanelkage, cookies og drømmekage. Det blev en stor succes, og højdepunktet for mig var, da jeg oplevede Devis’ stolthed over kagerne. Han var så glad, og det glemmer jeg aldrig, indrømmer Anne Farum.

Intet Afrika uden safari

Afrika ville ikke være Afrika uden safari. eller som Karen Blixen skrev: “You know you are truly alive when you’re living among lions.”, Og Anne Farum oplevede to safarier - den ene en walking-safari og den anden en traditionel safari. Her oplevede hun at møde The Big Five, nemlig løven, bøflen, elefanten, næsehornet og leoparden.

- Det var en fuldkommen storslået og enestående oplevelse. På walking-safari i Kisumu var det muligt at gå side om side med zebraer i de naturlige omgivelser, fodre giraffer, sidde med en abe på skødet, hvis man var heldig at se de vilde dyr dog indhegnet. Dyrevelfærden var i top, og alle dyrene havde rig mulighed for at udvikle og udleve deres naturlige drifter og instinkter. Den traditionelle safari i Nairobi foregik i bil, hvor vi måtte kigge på de afrikanske dyr. Stemningen i parken Nairobi National Safaripark var fredelig, og det var sjovt at se, hvordan vi alle var betaget af de vilde dyr. Vi var så heldige at se løver, næsehorn, strudse, bøfler, fugle, giraffer, impalaer, krokodiller og zebraer. Aldrig har jeg interesseret mig så meget for dyr og samtidig været fascineret af dem, som på denne tur.

Minder og erfaringer

Sådan en rejse giver store oplevelser, uforglemmelige minder og masser af erfaringer.

- Man skal være åben, udadvendt, modig og tolerant for at møde disse oplevelser. Rejsen her har lært mig en masse, både om mig selv, om andre og om mine nærmeste. Jeg føler selv, at jeg har udviklet mig i en retning, hvor selvstændighed, omsorg og tolerance er tre centrale værdier for min identitet. Og denne fantastiske rejse har lært mig, at alt nok skal gå - alligevel. På swahili siger man ”hakuna matata”, der betyder ”det skal nok gå”. Og det er en sætning, jeg synes er utrolig livsbekræftende og motiverende. Jeg været på et fantastisk eventyr, hvor jeg samtidig har været heldig at opleve det hele sammen med min skønne mormor Rita. Jeg skylder hende en stor tak - så tusind tak mormor. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg besøger Afrika. For nu bærer jeg Afrika i mit hjerte, slutter Anne Farum.